Ovoce a zelenina do škol

Úvodní stránka » Školy » Doprovodné projekty »

Doprovodná vdělávací opatření

Program „Ovoce a zelenina do škol“ jenž si klade za cíl zlepšení stravovacích návyků je v ČR úspěšně realizován již od školního roku 2009/2010. Jeho nedílnou součástí jsou i doprovodná vzdělávací opatření (podle článku 23 odst. 1 písm. b) nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013).

Tato opatření se realizují na školách za účelem zlepšení informovanosti o zdravých stravovacích návycích a o sektoru ovoce a zeleniny obecně. Zároveň jsou určeny všem dětem zapojeným do projektu bez omezení geografickou oblastí nebo typem vzdělávacího zařízení.

Jak tedy žáky motivovat ke konzumaci ovoce a zeleniny?

1. Zařazením tématu do výuky, do jednotlivých vyučovacích předmětů, do aktivit a projektů realizovaných školou v rámci školního vzdělávacího programu.

  • dny (týdny) zdraví ve škole se zaměřením na rozšíření informací o ovoci a zelenině a význam zvýšení jejich konzumace (druhy ovoce a zeleniny, původ různých druhů ovoce a zeleniny, význam konzumace ovoce a zeleniny pro zdraví…),
  • soutěže (třídní, školní, v rámci obce, celostátní…) s využitím tematiky ovoce a zeleniny,
  • školní projekty nebo zapojení se do celostátního projektu:
  • zaměřené na problematiku zvýšení konzumace ovoce a zeleniny,
  • projekty v rámci Environmentální výchovy se zaměřením na ochranu a péči o životní prostředí, ekologické zemědělství, bioprodukty apod.,
  • osvětové přednášky a programy realizované externími odborníky na téma zdraví, správné výživy, význam konzumace ovoce a zeleniny, pravidla bezpečného zpracování a konzumace ovoce a zeleniny,
  • návštěvy, exkurze do podniků, závodů a farem, zabývajících se pěstováním a zpracováním ovoce a zeleniny s cílem rozšířit vědomosti a dovednosti žáků o pěstování, zpracování a dalším využití ovoce a zeleniny, také v souladu s principy vzdělávání k udržitelnému rozvoji.

Další:

  • hry – nejrůznější didaktické hry se zaměřením na problematiku ovoce a zeleniny, ochranu přírody, správné výživy, péče o zdraví, předcházení nemocem (druhy ovoce a zeleniny, význam jejich konzumace, skladba jídelníčku, recepty pro přípravu jednoduchých ovocných a zeleninových jídel apod.),
  • metody práce s textem – vyhledávání a zaznamenávání informací, dramatizace textu s tematikou ovoce a zeleniny,
  • využití audio-vizuálních pomůcek k přiblížení a konkrétní názornosti tematiky ovoce a zeleniny, obsahu prospěšných látek, pěstování a zpracování ovoce a zeleniny apod.,
  • praktické činnosti na školním pozemku, v koutku živé přírody, v laboratoři, školní kuchyňce (laboratorní sledování, pěstitelství, uchovávání ovoce a zeleniny, hygienická pravidla při zpracování a konzumaci, způsoby zpracování apod.)
  • pohybové aktivity jako součást zdravého životního stylu,
  • nonverbální metody typu grafických a výtvarných prací k tematice ovoce a zeleniny, výživová pyramida apod.

2. Spolupráce s dodavateli, obcí, rodinami žáků.

Nebojte se zapojit ke spolupráci rodiny žáků! Rodiče i sourozenci se mohou aktivně podílet na realizaci školních projektů nebo hodnocení projektu. Zajímejte se o jejich názory a nebojte se oslovit je s žádostí o sponzorství.



  RSS kanál  Sdílet na Facebook  Sdílet na Twitter  Sdílet na Google+