Program „Ovoce a zelenina do škol“ jenž si klade za cíl zlepšení stravovacích návyků je v ČR úspěšně realizován již od školního roku 2009/2010. Jeho nedílnou součástí jsou i doprovodná vzdělávací opatření (podle článku 23 odst. 1 písm. b) nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013).
Tato opatření se realizují na školách za účelem zlepšení informovanosti o zdravých stravovacích návycích a o sektoru ovoce a zeleniny obecně. Zároveň jsou určeny všem dětem zapojeným do projektu bez omezení geografickou oblastí nebo typem vzdělávacího zařízení.
Jak tedy žáky motivovat ke konzumaci ovoce a zeleniny?
1. Zařazením tématu do výuky, do jednotlivých vyučovacích předmětů, do aktivit a projektů realizovaných školou v rámci školního vzdělávacího programu.
-
dny (týdny) zdraví ve škole se zaměřením na rozšíření informací o ovoci a zelenině a význam zvýšení jejich konzumace (druhy ovoce a zeleniny, původ různých druhů ovoce a zeleniny, význam konzumace ovoce a zeleniny pro zdraví…),
-
soutěže (třídní, školní, v rámci obce, celostátní…) s využitím tematiky ovoce a zeleniny,
-
školní projekty nebo zapojení se do celostátního projektu:
-
zaměřené na problematiku zvýšení konzumace ovoce a zeleniny,
-
projekty v rámci Environmentální výchovy se zaměřením na ochranu a péči o životní prostředí, ekologické zemědělství, bioprodukty apod.,
-
osvětové přednášky a programy realizované externími odborníky na téma zdraví, správné výživy, význam konzumace ovoce a zeleniny, pravidla bezpečného zpracování a konzumace ovoce a zeleniny,
-
návštěvy, exkurze do podniků, závodů a farem, zabývajících se pěstováním a zpracováním ovoce a zeleniny s cílem rozšířit vědomosti a dovednosti žáků o pěstování, zpracování a dalším využití ovoce a zeleniny, také v souladu s principy vzdělávání k udržitelnému rozvoji.
Další:
-
hry – nejrůznější didaktické hry se zaměřením na problematiku ovoce a zeleniny, ochranu přírody, správné výživy, péče o zdraví, předcházení nemocem (druhy ovoce a zeleniny, význam jejich konzumace, skladba jídelníčku, recepty pro přípravu jednoduchých ovocných a zeleninových jídel apod.),
-
metody práce s textem – vyhledávání a zaznamenávání informací, dramatizace textu s tematikou ovoce a zeleniny,
-
využití audio-vizuálních pomůcek k přiblížení a konkrétní názornosti tematiky ovoce a zeleniny, obsahu prospěšných látek, pěstování a zpracování ovoce a zeleniny apod.,
-
praktické činnosti na školním pozemku, v koutku živé přírody, v laboratoři, školní kuchyňce (laboratorní sledování, pěstitelství, uchovávání ovoce a zeleniny, hygienická pravidla při zpracování a konzumaci, způsoby zpracování apod.)
-
pohybové aktivity jako součást zdravého životního stylu,
-
nonverbální metody typu grafických a výtvarných prací k tematice ovoce a zeleniny, výživová pyramida apod.
2. Spolupráce s dodavateli, obcí, rodinami žáků.
Nebojte se zapojit ke spolupráci rodiny žáků! Rodiče i sourozenci se mohou aktivně podílet na realizaci školních projektů nebo hodnocení projektu. Zajímejte se o jejich názory a nebojte se oslovit je s žádostí o sponzorství.